Cinci arhitecți români schimbă fața Kievului

Home « Evenimente « Concurs

Kievul a fost dintotdeauna un loc supus disputelor: a fost clădit, ars din temelii și reclădit de mult prea multe ori. Poate și de aceea mulţi vizitatori îl percep ca pe un loc dezbinat, o colecție de cartiere simple, înconjurate de ziduri invizibile menite să oprească o invazie imaginară. Nicăieri contrastele nu sunt mai evidente decât în zona centrală a orasului, unde Niprul taie, de la nord la sud, în două metropola ucrainiană.

Dar Niprul este în același timp și cordonul de viață al Kievului - sau își propune a deveni. În loc să fractureze orașul în două, poate că Niprul ar trebui să îl unească, să devină o ”Linie Albastră” de comunicație între nordul și sudul orașului. Aceasta a fost viziunea din spatele proiectului elaborat de echipă Wolf House Productions, echipă alcătuită din cinci tineri arhitecți români: urbanist Iulian Canov, urbanist Cristina Zlota, arhitect Vlad Stoica, arhitect Rozina Dragomir și arhitect Alexandru Tudose, îndrumați de doctor arhitect-urbanist Gabriel Pascariu.

Proiectul ”Linia Albastră” propune crearea unui cadru favorabil dezvoltării sustenabile pentru insulele Niprului și un motor de extindere al infrastructurii pentru viitoarele acțiuni urbane la nivelul metropolei. Dezvoltarea proiectului oferă soluții pentru trei probleme majore ale Kievului: conectivitate îmbunătățită de la nord la sud, axă structurantă în conformitate cu strategia urbană a orașului și dezvoltarea durabilă a complexului de insule ca simbol al Kievului - Perlele Niprului.

Datorită “prizei” pe care o are la turiști și localnici, sistemul de transport pe apă intitulat ”Linia Albastră” este în același timp un sistem de transport public eficient și o platformă de promovare internațională a Kievului. Sistemul de transport pe apă va deveni principala axă de tranzitare nord-sud, întrucât va conecta malurile fluviului și reperele urbane din oraș. „Proiectul s-a vrut o îmbinare între funcționalitate, pentru locuitori, și crearea unei infrastructuri, pentru turism. Am insistat pe promovarea monumentelor istorice din Kiev și pe viitoarele atracții care sunt prevăzute în diferite zone ale acestor insule", a explicat Vlad Stoica pentru Adevărul.

Principalele puncte de acces pe insule sunt stațiile pe apă multifuncționale. Realizate dintr-un sistem prefabricat de module flotante și flexibile, acestea se pot alcătui în patru configurații principale, răspunzând diferitelor nevoi existente pe insule. Caracterul funcțional al fiecărei insule definește configurația și complexitatea stațiilor ”Liniei Albastre”. Stațiile noului sistem de transport propus au de asemenea rol de informare și educație ecologică privind habitatul natural valoros existent în fiecare dintre aceste insule. Localnicii și turiștii care utilizează acest mijloc de transport vor avea astfel șansa să fie mai bine informați despre caracterul, istoria și gradul de conservare al fiecărei insule.

Ceea ce atrage la acest proiect este, dincolo de toate măsurile tehnice justificative, ideea comuniunii om-natură. În loc de a construi poduri-gigant de pe un mal pe altul, aidoma unor cusături nepricepute ce provoacă cicatrici mediului înconjurător, ar trebui să îmbrăţişăm ceea ce ni se oferă în mod natural: unul dintre cele mai eficiente mijloace de transport – apa.

autor: Claudiu Crețu

foto: oar.squarespace.com

Publicat in: aprilie 2012
Inapoi la categoria «« Evenimente

Advertisement