Ești amator de senzații tari?

Home « Construcții « Civile

Dacă ești un fan al parcurilor de distracții, atunci cu siguranță îți plac roller coasterele. Inventate încă dinaintea automobilelor, montagne russe-urile oferă și astăzi aceeași emoție curajoșilor ca și în urmă cu 100 de ani.

 

Căderi de aproape 100 de metri, viteze de peste 200 kilometri pe oră, lupinguri și adrenalină cât cuprinde sunt ingredientele oricărui roller coaster care se respectă. Dependența de roller coastere datează de mai bine de un secol, dar milioane de oameni sunt încă prinși de magia suișurilor și coborâșurilor montagne russe-urilor. Totuși singura dată când (poate) ne întrebăm cum de nu am zburat de pe șine este când ajungem la punctul de sosire. Puțină lume știe cât efort, atât în partea de design și execuție, este depus pentru ca la finalul unei curse infernale să poți respira ușurat și să exclami ”wow, mai vreau o tură!”.

Și deși sute de oameni vor să devină mici tycooni ai roller coasterelor, adevărul este că foarte puțini reușesc să-și transforme visul în realitate, deoarece industria parcurilor de amuzament și montagne russe-urilor este una exclusivistă, unde doar cei mai buni ingineri civili, mecanici și electroniști precum și designeri au acces. De ce? Pentru că diferența dintre 30 de secunde de distracție pură și o tragedie este dată de funcționarea în perfectă armonie a zeci de factori și a mii de componente.

”O mare parte a procesului de proiectare a roller coasterelor începe de la studierea desenului de principiu al traseului imaginat de designer” explică Ron Toomer, director consultant la una din companiile americane de profil.”De la acest desen ne putem face o idee despre forțele care sunt implicate în diversele secțiuni ale traseului și ce măsuri trebuie să luăm pentru a ne asigura că oferim vizitatorilor cursa vieții lor”.

Principiul de funcționare al unui montagne russe este destul de simplu – traseul trebuie conceput astfel încât gravitația să propulseze vagoanele pe șine – și se bazează pe o lege fundamentală a fizicii: legea conservării energiei. De aceea vedeți că structura oricărui roller coaster începe cu un urcuș anevoios. Când ajungeți în vârful dealului aveți cea mai mare energie potențială, energie care este folosită pentru a parcurge restul traseului cu viteze de peste 150 kilometri pe oră. Puteți vedea aici cum funcționează mai exact un roller coaster.

Astfel de viteze au putut fi obținute numai după introducerea oțelului ca material de rezistență pentru structură. Deși oferă o rezistență structurală sporită, oțelul este din ce în ce mai preferat datorită ușurinței cu care poate fi prelucrat, oferind traseului elemente geometrice inedite precum elipse sau spirale.

Un exemplu de astfel de traseu este Kingda Ka, din New Jersey SUA, cel mai înalt și, până în 2010, cel mai rapid roller coaster din lume. Amplasat în Parcul de Distracții Six Flags, Kingda Ka oferă curajoșilor o cădere de 40 de etaje la un unghi de 90 de grade și un ușor moment de imponderabilitate. Și dacă accelerarea de la 0 la 200 de kilometri pe oră nu v-a provocat o ușoară senzație de greață, atunci traseul spiralat cu siguranță că va oferi stomacului dumneavoastră momente greu de digerat.

 

Autor: Claudiu Crețu

foto: cepolina.com

Publicat in: iulie 2012
Inapoi la categoria «« Construcții

Advertisement